< Pauze active și pasive. Curs de ergonomie oferit de Office Therapy

Curs de ergonomie

Ergonomia presupune adaptarea reciprocă optimă a mediului de lucru (iluminat, climat, echipamente, cromatică, echipă) și a persoanei în relația cu munca sa.

Ce urmărim prin acest curs? Să aflăm care sunt problemele care pot apărea în urma muncii la birou și modul în care pot fi prevenite sau rezolvate, în cazul în care au apărut deja.

Astfel, ne propunem să analizăm riscurile pe care le implică folosirea necorespunzătoare a calculatorului și să oferim câteva sfaturi utile pentru a putea lucra cu calculatorul beneficiind de confort.

Afecțiunile musculo-scheletale
  • Afecțiunile musculo-scheletale (AMS) de origine profesională reprezintă afecțiuni ale structurii corpului, cum ar fi cele ale mușchilor, articulațiilor, tendoanelor, ligamentelor, nervilor, oaselor și ale sistemului circulator local, cauzate sau agravate în principal prin activitatea profesională.
  • Aproape 90% dintre persoane suferă de tulburări musculo-scheletale.
  • AMS afectează de regulă spatele, umerii și membrele superioare. Sunt cauzate de poziții statice, șederea sau statul în picioare pe perioade îndelungate în aceeași poziție.
  • Problemele variază de la disconfort, dureri minore (amorțeli, furnicături), până la afecțiuni grave.
Statistici
  • USA: AMS reprezintă 28% din toate afecțiunile și bolile care necesitau concediu medical în 2009.
  • UK: Rapoartele medicilor generaliști pentru 2007-2009 calculează că 53% din totalul afecțiunilor cu concediu medical este generat de AMS.
  • Franța: 82% reprezentând 7.213.559 zile de concediu medical în 2009 sunt rezultatul AMS.
Munca de durată în poziția șezut determină:
  • Slăbirea tonusului muscular, în special a mușchilor abdominali.
  • Presiune mare pe organele interne, aparatul respirator și digestiv, cauzate de aplecarea în față a trunchiului.
  • Implicații pe aparatul locomotor.
  • Dureri de ceafă, umeri, spate, brațe și încheieturi.
  • AMS = Afectarea coloanei vertebrale (cifoza, spondiloza, scolioza, spate plat, hernie de disc), osteoporoza, sindrom de tunel carpian, tendinita, tenosinovita. CTD (Cumulative Trauma Disorder) este un sindrom care apare în urma poziției prelungite, rigide, a brațelor pe lângã corp, care duce la compresiunea vaselor și nervilor din zona pectorală și se manifestã prin durere și senzație de disconfort local.
Postura corectă și neutră a corpului la birou
  • Spatele drept, capul ridicat, umerii relaxați și ușor coborâți, cu antebrațele sprijinite pe orizontală.
  • Capul la nivelul ecranului, în linie cu trunchiul, distanța dintre ochi și ecran trebuie să fie de 60-80 cm (lungime de un braț).
  • Coloana lombară susținută.
  • Genunchii la înalțimea scaunului, la 90 grade.
  • Coapsele pe toată suprafața scaunului, unghiul dintre coapse și spate trebuie să fie între 90-105 grade.
  • Picioarele cu toată talpa pe podea.
Ergonomia comportamentului = tu ești soluția
  • Utilizarea corectă a echipamentului de muncă.
  • Poziţie aşezat corectă.
  • Alternare între poziţia aşezat şi poziţia ortostatică.
  • Pauze active și pasive.
  • Fiți atent la corpul dumneavoastră! Urmăriți postura!
Pauze recomandate

Cercetătorul american Anshel Jeffrey a elaborat un program ergonomic pentru relaxarea aparatului vizual, program ce se bazează pe luarea unor pauze. Aceste pauze au fost reunite sub denumirea de micro, mini și maxi breaks.

Pauze micro (durează circa 10 secunde și ar trebui luate din 10 în 10 minute)

Terapia constă în concentrarea privirii asupra unui punct situat la aproximativ 10 pași distanță. Subiectul trebuie să respire și să privească clipind rar. În tot acest răstimp subiectul trebuie să continue să-și rotească globii oculari și să-și fixeze privirea asupra unui obiect îndepărtat.

Pauze mini (trebuie luate din oră în oră și trebuie menținute circa 5 minute).

În timpul acestei terapii, subiectul trebuie să stea în picioare și să-și întindă mușchii și membrele. În tot acest răstimp, ochii subiectului trebuie să continue să se rotească pentru a-i relaxa. Aceste exerciții vizuale sunt recomandate de medicul oftalmolog.

Pauze maxi (pot fi luate în timp ce servim o gustare sau o cafea).

Această terapie presupune ridicarea subiectului de la masa de lucru și punerea în mișcare a sângelui prin intermediul mersului.

Pauze active = exerciții

Indicații de efectuare a exercițiilor

  • Încercați să faceți exercițiile cât mai atent cu putință!
  • Mai puțin înseamnă mai mult!
  • Acordați atenție semnalelor corpului. Ce lucruri importante vrea să vă comunice acesta?
  • Atenție la respirație!
  • Exersați atât timp cât vă face placere.
  • Încercați să vă mențineți capul și trunchiul drepte în timpul efectuării exercițiilor.
  • Relaxați-vă umerii!
  • Comparați-vă senzațiile fizice înainte și după exerciții.
Pauze pasive = terapia manuală prin masaj terapeutic

Masajul presupune un grup de exerciţii mecanice de tip manual sau tehnic prin care, luându-se contact cu tegumentul, se efectuează diferite manevre, în scop profilactic sau terapeutic.

Beneficiile terapiei prin masaj
  • stimulează pielea, determinând reacţie vasculară, biochimică, de stimulare senzitivă şi induce reacţii de tip reflex în vecinătatea zonei de masaj sau la distanță.
  • îmbunătățește circulația sângelui și a limfei. Celulele individuale ale corpului depind de o alimentare din abundență cu sânge și limfă deoarece aceste fluide aduc nutrienți și oxigen și îndepărtează deșeurile și toxinele.
  • determină modificări în structura sângelui, îmbogățindu-l cu oxigen cu 10-15% mai mult.
  • poate ajuta detensionarea mușchilor contractați și îi poate stimula pe cei slăbiți, flasci. Masajul nu mărește în mod direct forța musculară, însă poate grăbi recuperarea după oboseala ce survine în urma exercițiilor. În acest fel, este posibil să se realizeze mai multe exerciții și antrenament, ceea ce în timp fortifică mușchii și îmbunătățește condiția fizică. De asemenea, masajul întinde ușor mușchii și țesuturile, susținând menținerea elasticitatii lor.
  • mărește secrețiile și excrețiile corpului. S-a demonstrat că masajul mărește producerea sucurilor gastrice, salivei și urinei. De asemenea, are loc o excreție mărită de nitrogen, fosfor anorganic și clorură de sodium (sare), ceea ce mărește rata metabolică (utilizarea materialului absorbit de către celulele corpului).
  • echilibrează sistemul nervos calmându-l sau stimulându-l, în funcție de ce efect are nevoie individul în acel moment.
  • masajul acționează pentru a dispersa efectele secundare ale acțiunii mușchilor, efecte ce irită mușchii și terminațiile nervoase. Acidul lactic și carbonic se acumulează în mușchi la scurt timp după începerea unui program de exerciții.
  • masajul ajută refacerea în cazurile de rănire a țesuturilor moi, precum întinderile și sucirile. Acest lucru este posibil întrucât creșterea și repararea țesutului sunt accelerate printr-o circulație eficientă în zonele afectate și prin stimularea adecvată a țesuturilor în curs de vindecare.

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.

Înapoi sus